На
5 декември 1904 г. в 9:30 ч. в гостилница „Славянска беседа” се
провежда
събрание, на което Никола Начов докладва и се приема устава. Избира се временно
настоятелство с председател Иван Н. Бракалов, подпредседател Тодор Хр. Гълъбов,
касиер Никола Начов, съветници Христо Д. Павлов, Иван Т. Бракалов, Иван Д.
Тюлев, секретар Н. Донков и контролна комисия в състав Иван Хр. Брадинов,
капитан Др. Бояджиев, Иван Д. Чавдаров.
На
16 януари 1905 г. в 10 часа, пак в гостилница „Славянска беседа” се
провежда учредително събрание, на което се избира Настоятелство на Калоферската дружба в София в състав: председател Никола Начов, подпредседател Иван Т. Бракалов, касиер Иван Хр. Брадинов, секретар Н. Донков; съветници – Христо Д. Павлов, Иван Н. Бракалов и Тодор Хр. Гълъбов; контролна комисия – Иван Д. Тюлев, капитан Др. Бояджиев и Иван Д. Чавдаров.
Следва продължение...
провежда учредително събрание, на което се избира Настоятелство на Калоферската дружба в София в състав: председател Никола Начов, подпредседател Иван Т. Бракалов, касиер Иван Хр. Брадинов, секретар Н. Донков; съветници – Христо Д. Павлов, Иван Н. Бракалов и Тодор Хр. Гълъбов; контролна комисия – Иван Д. Тюлев, капитан Др. Бояджиев и Иван Д. Чавдаров.
На
30 януари 1905 г. Настоятелството изпраща окръжно с устава на дружбата до
всички познати калоферци, калоферки и техните зетьове, до Екзарх Йосиф I, до митрополит Константин във Враца,
Георги Шопов в Измаил – Русия, Тодор Увалиев в с. Казанещи – Бесарабия и др. С
окръжното се съобщава
на съгражданите, че е основана културно-просветна дружба с благородни цели.
Апелира се за морална и материална подкрепа от тях.
Уставът
на Дружбата е написан в осем раздела: цел, средства, членове, приходи, разходи,
управление, длъжности и права на Настоятелството и общи разпоредби. Член първи
гласи: Целта на Дружбата е: а) да сближава живущите в София калоферци; б) да
подпомага морално и умствено, а крайно бедните и материално, живущите в София и
временно пребиваващите; в) да се грижи за всестранното въздигане на Калофер и
изучаване на неговото минало.
По-късно
Никола Начов ще напише: „Калофер има славно минало. До Освободителната война
1877 – 1878 г. той бе един от най-интелигентните български центрове: мнозина
видни лица, които даде на освободена България, па и после, които днес заемат
толкова важни длъжности, свидетелстват за това. Преди 50-на години калоферското
училище е имало 4-5 класа, в него преподаваха учители просветени,
самоотвержени, патриоти, идеалисти. Хвала на живите и вечна памет и
признателност на покойниците. То даде легион достойни ученици. Ала нявгашния славен
и богат алтън Калофер днес почти не съществува. Той стана изкупителна жертва в
Освободителната война, беше изцяло опустошен. От Св. Илия (20 юли) 1877 г. до
началото на 1878 г. в него нямаше жива душа и от хубавите му къщи и градини,
цветя и белосани зидове и пълни с покъщнина, която пъргавата и спестовна
калоферка бе събирала и наредила, бяха останали само 2-3 голи, прости къщи, в
които живеели цигани – ковачи. Случи се и друга, не по-малка беда: пропаднаха
някогашните хубави калоферски гайтани и шаяци, прочути в Македония, Босна и
Херциговина, Мала Азия, Беломорските острови и чак до Египет. Млъкнаха хилядите
чаркове.
Днес Калофер
представлява печална картина. Той прекарва мизерен живот, всеки ден губи по
нещо и положението му се влошава. Ние всинца го напуснахме, напущат го като
птици гнездото си млади момчета и момичета, а останалите там старци гинат един
след друг... За туй печално положение на Калофер донякъде и ний сме виновни.
Още от началото наши заможни калоферци не се обединиха да образуват дружества и
да основат поне 1-2 фабрики за гайтани и шаяк, които да съберат около себе си
работните сили и да доставят поминък на сиромашта. Гайтани и шаяци и днес се
правят в Габрово и Сливен. Изпревариха ни хората.
Следва продължение...