Никола Енев Начов е роден в Калофер на 20.ІХ.1859
г., десет години след Христо Ботев. Баща му Еню произхожда от стария род на братята
Манол и Наню, видни абаджии в Бруса (днес Бурса), старата столица на Турция. На
тригодишна възраст той остава кръгъл сирак и е отгледан от родителите на майка
му – дядо Начо и баба Стойна. Оттук идва по-късно и фамилията Начов, а не
Нанов. Възпитан е в религиозен и нравствен дух. Дядо му Начо го научава да чете
още преди да тръгне на училище. По този повод сам Начов отбелязва в спомените си:
„Едно Софроние притежаваше дядо ми, дълбоко верующ и любознателен добър старец.
То бе подвързано яко с дебели дъсчени кори, обвити с черен, доста изтъркан мешин
и с петелки от жълта мед. Дядо ми го пазеше като светиня в долапчето под
иконостаса и го вземаше в ръце с благоговение. Във всички недели и празници
той, вдълбочен, четеше на него. Понякога караше и мен да чета, а той внимателно
слушаше и сегиз-тогиз ме поправяше, кога сбърквах думите и ударенията им. Аз
четях, разбира се машинално, като все крадешком хвърлях око върху тайнствените
за мен винетки и изображения. Тогава Софронието ми се виждаше много голямо и
едвам го носех“. Седемгодишен постъпва в Калоферското взаимно и класно училище,
което по това време е едно от най-добре уредените в
страната, което се дължи на качествата на даскал Ботьо Петков, преподаващ в
него. По това време там е учител и юношата Иван Вазов, с когото Начов се
сприятелява.След завършването на това училище, приключило с тържествен публичен
изпит пред гражданството, който Начов полага с отличие, той има силно желание
да продължи
|
Априловската гимназия |
учението си някъде другаде, но нямал средства за това.
Тогава според свидетелството на неговата близка сродница писателката Яна Язова,
„един от първите търговци на Калофер, високоблагородният и ученолюбив негов
калеко Стойчо Хр. Бешикташлиев, въпреки многобройната си челяд, се нагърбва с
издръжката на по-нататъшното учение на Никола, който проявил такъв жив ум и
склонност към науките”, и го изпраща да продължи обучението си в Априловската
гимназия в Габрово. Там сред учителите му са и големите възрожденски книжовници
Райчо М. Каролев, Цани Гинчев, Нестор Марков, от който Начов научава много
добре френски и турски език. Избухването на Априлското въстание в Габрово на 1
май 1876 г. и пристигането на Фазлъ паша и войската му в града, която е
настанена в класните стаи и пансиона на Априловската гимназия, слагат край на
учебните занимания. Гимназията е закрита и учениците, въпреки опасното пътуване
между селищата, се завръщат в родните си места. През есента на 1876 г. свако му
Стойчо Бешикташлиев го изпраща в Пловдив, където до 1878 г. Начов работи като
чирак в манифактурен магазин, като едновременно изучава и воденето на търговски
книги. Тук го заварва и Руско-турската освободителна война. На 7.VІІ.1877 г.
Калофер е опожарен от турците до основи. Унищожени са богатите архиви -
училищни и общински, изгарят голямата училищна
библиотека и тази на Иван В.
Шопов. Същата участ сполетява и къщата на дядо му Начо, който е убит. Стойчо
Бешикташлиев е разорен, къщата и дюкянът му също стават на пепел. В разказа си
„Жъртвите“, написан по спомени на очевидци, Начов пресъздава печални картини от
последните дни на цветущото подбалканско градче. Никола Начов остава без финансова
подкрепа от близките си и е принуден сам да търси средства, за да продължи
учението си.Тъй като бил чувал от близките си, че в Бруса от баща му е останало
недвижимо имущество, решава да отиде там, да го продаде и да си набави
средствата,необходими му за по-нататъшно образование. За да направи това, с
руски паспорт предприема тримесечно пътуване по море и по суша по сложен
маршрут Пловдив-
Цариград-Бруса-няколко села около Бруса-Цариград-Варна-Провадия
Еникьой-Провадия-Цариград-Еникьой-Варна-Цариград-Бруса Цариград-Одрин-Пловдив.
Оказва се, че наследство наистина има и той успява да извърши продажбата заедно
с чичо си Манол, като се сдобива с 80 турски лири. Води си и подробни бележки
за пътешествието, които използва за статии, както и за предпоследната си книга,
която издава през 1934 г. - „До Бруса и назад“, с псевдонима Нанчо
Донкин.Двадесетгодишен, през
|
Пловдивска мъжка гимназия |
есента на 1879 г. постъпва в Пловдивската мъжка гимназия,
където негови учители са Петко Каравелов, Иван Мърквичка, Петко Р.Славейков,
Херменгилд Шкорпил и др., а математика му преподават Атанас Тинтеров и Антон
Шоурек. Обаянието им оставя следи у него за цял живот,а в работата си като
учител се старае да се раздава като тях. Веднага след завършването на
гимназията е назначен за учител в трикласното смесено училище в Перущица,
където преподава български език, литература и математика. През есента на 1885
г. се явява на изпит за държавна стипендия, за да следва медицина в чужбина, но
на кандидатите е съобщено, че конкурсът се отлага за следващия ден - 6.ІХ.1885
г. Но през нощта на 5 срещу 6 септември се провъзгласява Съединението на Източна
Румелия с Княжество България. Последвалите събития осуетяват провеждането на
конкурса, а Начов остава без висше образование. В края на 1885 г. пък е обявена
Сръбско-българската
война и Начов участва в нея като доброволец в състава на
легиона на студентите, тъй като получава уверение, че се е явил на конкурс за
студентска стипендия. След бързото й приключване отново е назначен за учител по
математика, а след това и по български език и литература в Земеделското училище
в Садово, в което остава до 1891 г. Тук написва „Кратка геометрия за началните
училища“, в предговора на която изяснява причините, които са го подтикнали да я
напише: „В нашите начални училища преподаването на този толкова важен предмет
от науката на науките - геометрията – е още далеч от да бъде поставено на
желаемата точка и в някои места - въобще по селата - то е съвсем занемарено и
дори геометрията не я считат за особен предмет и я смесват с другите предмети.
Следствие на туй, че ученикът цяла година се бута из мъглата, не може нищо да
разбере и да научи основно, и не може да си състави едно ясно, макар и кратко
понятие за тая наука (...) Тъй ученикът, еднъж уплашен, измъчен от тая мъчна,
спроти него, наука, когато дойде в класовете и вземе особен учебник по
геометрията, изгубва и последний кураж при първото срещане пак с нея“.
Пак там Начов изразява и надеждата си, че учебникът ще бъде полезен на
учениците и ще ги подпомогне „особено във време на преговор, защото ще им служи
като конспект.“ В края на предговора той смирено и скромно заявява: „Учебникът,
вярвам, не е без погрешки. Признателен ще бъда на компетентните лица, ако ми ги
изкажат за поправка.“ В Садово Начов концентрира усилията си
върху създаването на още два учебника с практическа насоченост, с които запълва
големите потребности на българското училище от учебна литература: „За
повдигание числата на квадрат и за вадение квадратний корен из тях“ и
„Практическа геометрия“. Паралелно с работата си над тези три учебника и над още
един по словесност, Никола Начов упорито се труди и над „Библиографический
преглед на нашата математическа литература от самото й начало до края на 1886
г.“. С този свой пръв библиографски труд той поставя началото както на специалната,
така и на математическата библиография в България. Публикува го през 1889 г. в
сп. „Искра“, а и в
отделна книга през същата година. В нея той извършва пълен
исторически преглед на появата и развитието на българската математическа мисъл
и прави пълен опис на математическите книги (главно учебници и учебни помагала),
а така също и на статии, критики и др. по математически въпроси. Известният
учен и библиограф Веселин Трайков, който е автор и на първата изчерпателна
студия за Никола Начов, дава висока оценка на тази му, първа библиографска
проява, в която той показва качества, „които отличават всичките му трудове:
точност, пълнота на описанията, осведоменост, добросъвестност“. В своя труд
Начов посочва 79 книги, излезли в 96 отделни издания. Пропуснати от него са
само 11 книги в 22 издания, което говори, че Начов се е справил със задачата си,
особено като се има предвид, че по това време в България не съществуват никакви
условия за книгописна работа. От 1.ІV.1891 г. по
предложение на проф. Ив. Д. Шишманов, който е началник на Отделението по
учебните въпроси в МНП и следи книжовните му прояви, министърът на народното
просвещение Георги Живков го
|
Софийска мъжка гимназия |
назначава за учител по старобългарски език в
Софийската мъжка гимназия. Учителства до 1914 г., през която навършва тридесет
години учителски стаж и се пенсионира, за да може да се отдаде изцяло на
книжовните си занимания. През 1922 г. е принуден отново да постъпи като уредник
в Университетската библиотека, където работи до март 1928 г., когато се
пенсионира за втори път. Междувременно през декември 1906 г. Н. Начов е избран
за действителен член на Историко-филологическия клон на Българското книжовно
дружество (преименувано на БАН през 1911 г.). На заседанието на
|
БАН |
БКД за него
докладва проф. Беньо Цонев, а публикациите на Начов са разпределени в няколко
дяла: белетристика, библиографични работи, биографични приноси, студии по
български фолклор и метрика, приноси към старата българска литература,
граматични съчинения. Беньо Цонев започва доклада си с думите: „Почитаеми
господа, искам да обърна благо склонното ви внимание върху един скромен
труженик на българската литература, който по своите книжовни и научни работи,
както и по своите чисто литературни произведения, заслужава да заеме достойно
място между членовете на Българското книжовно дружество. Тоя труженик е г[осподин]
Никола Начов, дългогодишен гимназиален учител, познат книжовник и писател. Той
не блещи, истина, с научни титли и красноречиви дипломи, ала името му вече е
тясно свързано с българската книжнина, та мисля, че нашето книжно дружество, което
си е турило за цел да бъде средище на българските научни и художествени сили,
трябва да прибере в средата си този наш деец, който, уверен съм, ще носи с
гордост и достойнство званието член на българското книжовно дружество“. Така Н.
Начов заема с достолепие мястото си в БАН след първенците на българската наука.
Никола Начов още приживе се утвърждава като значима личност в духовния, книжовния
и обществения живот на страната. Член е на Съюза на българските учени, писатели
и художници от 1917 г., на Книжовния комитет на „Славянска беседа“ от 1920 г.,
участва в комисиите на МНП за съставянето на „Списък на книгите, необходими за
селските библиотеки“ и за установяване на единен правопис. В деня на честването
на 50-годишнината от литературната дейност на Иван Вазов (24.Х.1920 г.) по
предложение на МНП Никола Начов е награден с орден за гражданска
заслуга - V степен, който е знак на държавно признание
и висока оценка за цялостната му родолюбива, просветна и научна дейност. На 18
май 1930 г. в салона на БАН българската културна и научна общественост
организира тържествено честване на Н. Начов по случай 70 години от рождението
му, 45-годишна дейност като учител, писател и учен и 25-годишното му председателстване
на основаната от него Културно-просветна калоферска дружба в София. Награден е
и с орден „Св.
|
Орден "Св. Александър" |
Александър“ - заслужена награда за делата на твореца и човека
Начов. В приветствения адрес на инициативния комитет е изразена голямата признателност
за народополезното дело на този изключителен родолюбец, учен и творец. Жива
връзка между две големи епохи в нашата история - на Възраждането и на свободна
България, свидетел и очевидец на робските й борби, Никола Начов умира на 29.ІХ.1940
г. в София на 81-годишна възраст и е погребан в Калофер в двора на църквата
„Св. Атанас“.
Текст:
Мария Младенова
Няма коментари:
Публикуване на коментар